המדינה שכחה את הפריפריה 50 שנה ועכשיו היא שוב מפספסת את ערי הפריפריה לעוד 50 שנה

"המדינה שכחה את הפריפריה  50 שנה ועכשיו היא שוב מפספסת  את ערי הפריפריה לעוד 50 שנה. במקום לטפל בהתחדשות הערים היא בונה שכונות חדשות לידן". כך אמר יאיר עיני מנכ"ל חברת "אפיקי הירדן "בועידת הנדל"ן של לשכת שמאי המקרקעין

"צריך לעשות חשיבה מחדש לגבי תחום ההתחדשות העירונית. המדינה מסתכלת על החור של הגרוש ומחפשת סיבות למה להגיד לא. צריך להחליף דיסקט, אם זה לא יקרה, אז אף פעם לא תהיה התחדשות בפריפריה". כך אמר עו"ד גיל נבו המלווה עשרות פרויקטים של התחדשות עירונית בפאנל בנושא התחדשות עירונית בפריפריה במסגרת ועידת הנדל"ן של לשכת שמאי המקרקעין.


"קידום התחדשות עירונית בפריפריה הוא מורכב והפתרון הוא שהמדינה תכניס את היד לכיס או שתעשה שימוש בקרקע משלימה. אנחנו גילינו שלקבל קרקע משלימה מרמ"י זאת פנטזיה שלא תתממש אז קנינו קרקע לבד והצלחנו לקדם פרויקט ראשון בקרית גת, שבו פינינו כ- 60 מפונים ובנינו 400 יחידות תוך שימוש בקרקע המשלימה. מרגע שהעירייה ומוסדות התכנון הבינו את החזון הם נרתמו והתוכנית אושרה תוך 7 חודשים והיתר בנייה קיבלנו בתוך 8 חודשים והיום רוב הפרויקט כבר מאוכלס." כך סיפר יאיר עיני מנכ"ל חברת אפיקי הירדן "בעקבות הפרויקט הראשון, העירייה פנתה אלינו, שנקדם פרויקט גדול של התחדשות בשכונה בכניסה לעיר וסוכם שנקבל קרקע משלימה מרמ"י, המשיך עיני אבל תוך כדי הדיונים ראינו, שהמנהל שיווק את הקרקע כמכרז למרבה במחיר, אמרו לנו שכחלון נלחץ כי הוא חייב לשווק קרקעות. אז התמודדנו על הקרקע וקנינו אותה במחיר פי 5 מהסיכום הראשוני עם המדינה. אבל לרמ"י זה לא הספיק, אחרי שהבינו שקנינו את הקרקע כקרקע משלימה לצורך קידום הפרויקט, דרשו מאיתנו עוד 60 מיליון שקלים ובלי התערבות של ראש העיר לטובתנו ואיום על רמ"י שהוא יעצור את הבניה בעיר הם לא היו מוותרים.לאחר רכישת הקרקע התוכנית נכנסה לותמ"ל והצלחנו לאשר תוכנית של 2000 יח"ד על בסיס 372 יחידות דיור של המפונים ועוד 490 יחידות שלנו".

 

משתתפי הפאנל | צילום: מיכאל חורי

 

עו"ד זיו כספי שותף מייסד במשרד גינדי כספי שות' ציין כי "הפתרון של קרקע משלימה מחויב במציאות ורמ"י חייבת לשנות את ההתייחסות לנושא. למרות שמדברים על נושא הקרקע המשלימה כבר עשור עד היום לא יושמה אף תוכנית עם קרקע משלימה מרמ"י. יש פתרונות לקרקע משלימה, בתוכנית שאנחנו מקדמים ברמת אליהו בראשון לציון, ניתן להקצות קרקעות תעשייה סמוכות לפרויקטים, בתוכניות אחרות ניתן לרתום לצורך התחדשות, קרקעות חקלאיות תוך חיוב בעלי הקרקעות להקצות חלק מהקרקע להתחדשות עירונית. הפתרונות קיימים אבל צריך שהממשלה תבין שזאת הדרך לקדם התחדשות עירונית ולהגדלת ההיצע של הדירות"
האדריכלית רותי הרשקוביץ הוסיפה ואמרה שאי אפשר להפוך את ת"א ורמת גן רק למגדלים, חייבים להשאיר את תוכנית תמ"א 38 ולמצוא פתרונות בהולים להתחדשות בפריפריה".


ניר מסיקה סמנכ"ל מטה הדיור לשעבר טוען כי "אמנם בכל הקשור להתחדשות בפריפריה המצב מקרטע וכנראה גם ימשיך וכדי לקדם את התחום הפתרון צריך להיות תקציבי או לחשוב מחוץ לקופסא. לעומת זאת בכל להגדלת ההיצע באמצעות בניה חדשה, מטה הדיור הצליח לייצר אלפי דירות חדשות. מי שמסתובב בפריפריה יכול לראות המון מנופים".


לסיכום טען יאיר עיני, כי אם היזמים יחכו לרמ"י שום דבר לא יקרה. "מדינת ישראל איבדה את הדרך היא חושבת שהיא יזם, חושבת רק דרך על הכסף במקום לבצע את התפקיד האמיתי שלה ולדאוג לאזרחים בפריפריה. המדינה שכחה את עיירות הפיתוח 50 שנה ועכשיו שכחה אותם לעוד 50 שנה כאשר במקום לטפל בהתחדשות הערים היא בנתה שכונות חדשות לידן".